Importance of Character Education for Civil Servants To Instil Pancasila Values
Abstract
Purpose: This research examines the critical need for character education for Civil Servants (ASN) in Indonesia, aimed at cultivating the next generation with Pancasila values.
Study Design/Methodology/Approach: A literature review method was utilised to examine the conceptual framework of character education, the role of ASN in its implementation, and its impact on the younger generation.
Findings: The findings demonstrate that character education for ASN significantly contributes to developing a future generation characterised by integrity, ethics, and a strong commitment to Pancasila values.
Originality/Value: This study highlights the importance of prioritising character education among ASN within national education policies to ensure the perpetuation of Pancasila values in future generations
References
Ali, A. M. (2018). Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasinya. Prenada Media.
Ariyanto, R. D., Andrianie, S., & Hanggara, G. S. (2020). Implementasi pendidikan karakter di masa pandemi covid-19: Tantangan dan Kontribusi.
Billah, A. (2016). Pendidikan Karakter untuk Anak Usia Dini dalam Perspektif Islam dan Implementasinya dalam Materi Sains. ATTARBIYAH: Journal of Islamic Culture and Education, 1(2), 243–272.
Fadhlurrahman, F., Falikah, T. Y., Nuryana, Z., Nur Ihsan, R. A., Putri, A. K., & Roihanah, R. (2022). Concept of Islamic Character Education According to The Thoughts of Khalid Bin Hamid Al-Hazami And Hasyim Ali Al-Ahdal. At-Ta’dib, 17(2), 254. https://doi.org/10.21111/at-tadib.v17i2.8808
Ferawati, I., Darna, N., & Suhendi, R. M. (2020). Pengaruh Profesionalisme dan Etika Kerja terhadap Kinerja Pegawai Rumah Sakit Umum daerah Ciamis. Bisnis Management and Enterpreneurship Journal, 2(3).
Ginting, Y. P., & Wartoyo, F. X. (2021). Pencegahan Tindak Pidana Korupsi Melalui Perspektif Nilai Pancasila. Jurnal Belo, 7(1), 55–67.
Gredinand, D. (2017). Penerapan pendidikan bela negara di perguruan tinggi. Strategi Pertahanan Darat (JSPD), 3(2).
Hasib, M. (2016). Revitalisasi Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Daya Inovasi Guru dalam Rangka Meningkatkan Daya Saing Bangsa. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(2).
Kusumawati, I., & Wahono, J. (2021). Model Pembelajaran PPKN Melalui Pendekatan Komprehensif. Jurnal Pendidikan PKN (Pancasila Dan Kewarganegaraan), 2(1), 24–36.
Masrukhin, A. (2013). Model Pembelajaran Character Building dan Implikasinya Terhadap Perilaku Mahasiswa. Humaniora, 4(2), 1229–1236.
Mu’in, F. (2011). Pendidikan karakter. Scripta Cendekia.
Nugroho, F. A., & Fifukha Dwi Khory. (2020). Pengaruh Media Audio Visual Dan Latihan Drill Terhadap Hasil Belajar Renang Gaya Dada. Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 08(3), 137–142.
Pahlevi, F. S. (2017). Eksistensi Pendidikan Kewarganegaraan di perguruan tinggi dalam memperkokoh karakter bangsa Indonesia. Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 2(1), 65–81.
Paryanto, P., Wance, M., Hadi, A., & La Suhu, B. (2022). Kebijakan Pendidikan Pancasila dan Wawasan Kebangsaan di Daerah Istimewa Yogyakarta. Journal of Governance and Local Politics (JGLP), 4(2), 150–164.
Pulungan, M. H. (2019). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Siswa Di SD It Al-Hijrah 2 Laut Dendang. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Sardiman, A. M. (2011). Pendidikan Karakter dan Peran Pemerintah. Yogyakarta. Makalah.
Sofiyana, M. S., Ahdiyat, M., Iskandar, A. M., Hairunisya, N., Usriyah, L., Dwiantara, L., Ariani, B., Izzati, F. A., Muryani, E., & Gunawan, B. P. (2021). PANCASILA, Merdeka Belajar dan Kemerdekaan Pendidik. Unisma Press.
Sukowati, P. (2017). Revitalisasi kebijakan nasional pembangunan karakter bangsa melalui pendidikan karakter di sekolah. ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 57–61.
Susanti, E. (2020). Sosialisasi membangun literasi karakter berbasis pancasila di era digital 4.0 dalam upaya pencegahan radikalisme dan terorisme pada remaja. Jurnal Sumbangsih, 1(1), 9–18.
Wetu, H. (2017). Pendidikan karakter sebagai bagian dari revolusi mental menurut pandangan gereja Katolik. Atma Reksa: Jurnal Pastoral Dan Kateketik, 2(1), 10–20.
Winataputra, U. S. (2015). Pendidikan Kewarganegaraan (PKn) sebagai Pendidikan Karakter berbasis Nilai dan Moral Pancasila. Pengembangan Kurikulum Dan Pembelajaran PKn (2nd Ed., Pp. 1.1-1.36). Universitas Terbuka.